Monday 30 September 2013

Dark's Love 11


      "Hey girl, watch where we going!" Termengah-mengah Zack mengucapkan amarannya itu. Rika memegang tangannya erat sambil berlari. Dia bukanlah seorang yang rajin bersukan. Baru lari seratus meter pun dia rasa macam nak patah kaki, inikan pula dari tengah pekan ke hutan yang dituju Rika.

"Cepatlah, he may be dying there." Rika berusaha menarik tangan Zack. 'Apalah yang mamat ni makan. Dahlah lembik, berat pulak tu.'

Sebentar kemudian Rika terjatuh ke atas Zack akibat Zack menariknya kuat. Mereka terkaku seketika seperti ketika Zack memaut pinggang Rika sewaktu kejadian di hutan Maggiore.

Rika berdehem kuat seraya bangun dari riba Zack.

"Maaf. Although it's not my fault, it's my sincere apology. Cepat sikit boleh? Aku pergi dulu, nanti kau ikut je jalan batu ni." Rika segera beredar. Zack yang tadinya terkaku seketika tersenyum tanpa disedari olehnya setelah Rika direnung sehingga hilang dari pandangan matanya.
__________

"Hey, i'm back, did it reduce the pain of your wound?" Rika membuka pintu besi itu lalu mencangkung di tepi Ginnie, nama yang diberikan kepada binatang itu oleh Rika.

"Rika, what was that?" Rika berpaling ke arah pemilik suara itu. Dapat dia lihat mata Zack membulat lebih besar dari biasa.

"Ginnie," Dengan muka tidak bersalah, Rika menjawab.

"Ginnie? He's an oxygonery, Rika! I want you to stay away from it. And I demand you to do it NOW!!" Zack memasuki sangkar itu lalu menarik lengan Rika kasar.

"Lepaskan akulah. He's not that dangerous." Rika membentak namun kata-katanya bagai tidak dapat didengar Zack.

"Zack, let me off. You hurt me." Kali ini Rika merintih. Zack tidak dapat menahan dirinya apabila Rika mengatakan bahawa dirinya sakit. Zack melepaskan pegangan dan meraup mukanya. Bukan niatnya untuk menyakiti Rika, namun perasaannya memaksa dirinya untuk menjauhkan Rika dari sebarang bahaya.

Rika mengusap lengan kanannya yang ditarik kuat oleh Zack. Bibirnya dijuihkan tanda tidak puas hati.

"Jom pergi balik. Kesian pula Ginnie tinggal seorang kat sana." Rika mula menapak kembali ke sangkar. Langkahnya terhenti apabila Zack menghalang laluan.

"Kau ni kenapa?!" Rika mula merasa geram.

"Kau tu yang kenapa. Kau tak tahu ke betapa bahayanya haiwan tu? He could kill you in his one breath."

"But he didn't right? He's in hurt Zack. Couldn't you show some sympathy to him? Whatever it takes i will make sure he got all source of help he could even if it wasn't coming from you." Rika menunding jari kearah Zack dan menolak lelaki itu ke tepi. Akhirnya Zack mengalah juga (degil jugak mamat ni kan? hehehe).

"Apa yang aku boleh tolong?" Zack bertanya dengan nada yang lembut. Rika mula tersenyum dalam hati. Sebenarnya dia risau juga jikalau lelaki itu tidak ingin menolongnya. Yalah bukannya dia kenal sesiapa kat sini.

"Kau ada apa-apa cadangan tak?" Rika bertanya selepas melihat Zack yang asyik terhendap-hendap sama ada ingin masuk atau tidak. Selepas puas berfikir dia hanya berdiri di pintu itu sahaja (Tak gentleman kan??!).

"Eh, aku pulak yang nak kena fikir. Kau yang heret aku ke sini, kau yang tanya aku apa yang aku kena buat?" Zack menundingkan jarinya ke dada.

"Aku tak heret laa, aku suruh kan... Memanglah aku yang suruh kau ke sini, kau kan tour guide aku, sebab tu aku tanya kau. Kau kan 'guide' aku."

"Kau nak cadangan apa?"

"Macam mana nak bawa dia keluar dari sini?" Rika mengusap perlahan bulu haiwan itu lembut.

"I don't know. What did you expect from a third year that knows nothing about a crown's inheritance thing?"
'Budak ni memanglah, tahulah budak baru, tapi janganlah buat bebal sangat.' Kata-kata itu hanya diucapkan dalam hati Zack.

"Oh right," Rika memetik jarinya bagai mendapat idea. Dia mencapai ranting kayu yang terdapat di sekitar sangkar. Dia memasuki sangkar itu lalu melukis sebuah segi empat. Setelah selesai, dia menutup matanya perlahan-lahan. Zack melihat mulutnya terkumat-kamit bagai membaca mantera.

'She couldn't be a Shfochus, could she?' Kabus putih mulai muncul. Bagai pertunjukkan magis, Haiwan itu hilang seperti ditelan kabus. Terbuntang mata Zack.

"How did you do that?"

"What did I do?" Rika menilik tangannya. Sungguh dia sendiri tidak mengerti apa yang berlaku.

"I don't know."

"Okay, first, let's go home. I don't think my mind could generate anything more."

"Good idea. Let's go!" Mereka pergi dari situ seberapa segera yang boleh.

1 comment:

  1. best sangat... x sabar nk baca sambungannya nanti...

    ReplyDelete