Tuesday 6 November 2012

Dark's Love 2

"Rika, she'll be your guardian, let me introduce you to Mia, the best student here." Ujar guru kelas aku kini aka miss Lia.

"Hai, nama saye Miana, Miss saja je tu, nak bodek suruh saya buat something untuk dia," kata seorang gadis yang memakai cermin mata tebal berbentuk kotak sambil tersenyum.

"Hai,Dhiarika." Rika membalas senyum Mia.

"I know, let me show you our class and for your information our class named Xerisa, let's go," Mia mulai melangkah tapi kemudian dia berhenti dan berkata

"Kita pergi ambil buku dulu ya? Lepas ni subjek posyen, so selalunya kitorang buat di lab (labotary/makmal)," kami kemudian menyambung perjalanan menuju ke bilik buku (bukan kedai buku ye!!!)
_________________

"Siapa yang nak cuba buat posyen Wild Dust?" soal Madam Dee setelah menerangkan tentang posyen melarikan diri 'Wild Dust'.

"No one, then I'll choose Zack then." Madam Dee memberi arahan setelah tiada yang mengangkat tangan.Zack menggunakan tongkatnya untuk mengambil bahan membuat Wild Dust seperti yang diajarkan oleh Madam Dee sebentar tadi. Apabila bahan-bahan itu terbang melintasi Rika -pada ketika itu Mia tiada setelah dipanggil oleh Miss Lia-, dia dapat rasakan sesuatu yang tidak kena. Disaat Zack ingin meletakkan bahan yang terakhir ke dalam periuk tanah liat yang mampu memuatkan  sekitar tiga kanak-kanak berusia 3 tahun .......

"STOP!!!!" jerit Rika.
Zack yg baru ingin memasukkan bahan tadi terhenti, yang lain semuanya terkebil-kebil memandang Rika. Dia berdiri dan menuju ke meja yang meletakkan bahan-bahan posyen dan mengambil sebatang pokok kecil dengan daun yang berwarna  biru seakan-akan sama dengan yang diambil oleh Zack.

"Maaf ye, tapi saya tak nak nanti lab ni meletup," dia mengambil pokok yang berada di dalam genggaman Zack dan menggantikannya dengan pokok yang diambilnya, lalu dia kembali duduk di tempatnya setelah meletakkan kembali bahan tadi ke meja.

"How do you know that it wasn't the ingredient? I would like to know about it coz' you may be wrong. Maklumlah, awak tak tahu apa-apa pun about magic, right?" Zack mempersoalkan tindakan Rika sebentar tadi.

"I don't know but my instinct always right actually... it’s never wrong!"

"Then you want us to believe in you?!"

"Nope, just have a little faith in me, that’s enough." Rika tersenyum manis.

"Who...." Zack ingin membalas namun sempat dipotong oleh Tad.

"Ehem, korang ingat satu kelas ni faham ke complicated english korang tue, cuba translate sikit."

Zack mengeluh dan berkata

"Huh, kalau lab ni meletup jangan cari aku, cari perempuan tu." Dia berkata sebelum mencampakkan pokok tadi ke dalam periuk besar tang berada di hadapan kelas. Seperti yang diceritakan Madam Dee, muncul asap tebal berwarna kelabu pekat menandakan eksperimen itu berjaya.

"Great job!!! Thanks to Zack and Rika for the great demonstration, tapi saya rasa Zack and you guys kena ucap terima kasih pada Rika. Sebab kalau tak kerana dia kamu dah hitam dah sekarang ni." Madam Dee menjerit, seraya itu asap tebal yg memenuhi lab tadi hilang sekelip mata


'Patutlah tak dengar orang tua ni menjerit, rupanya dia dah tahu dan sembunyikan diri rupanya.' Desis hati kebanyakan pelajar di dalam lab itu sambil mengeluh perlahan.

No comments:

Post a Comment